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Les membres statutaires

Barbara Carnevali

Maître de conférences EHESS

Coordonnées professionnelles

barbara.carnevali@ehess.fr

 

 

Barbara Carnevali, ancienne élève de la Scuola Normale Superiore di Pisa, a achevé sa formation aux États-Unis et en France. Elle a enseigné aux universités de Pise et de Vercelli (Italie) avant d’être élue en 2013 à l’EHESS, où elle est membre du CESPRA.

Elle a été fellow de la Fondation Fulbright à la University of Chicago (2003-2004), de l’Institut d’Études Avancées de Paris (2011-2012) et de l’Italian Academy for Advanced Studies at Columbia University, New York (2013 et 2018). Elle est membre du comité éditorial de l’« European Journal of Philosophy ».

Ses travaux croisent la philosophie sociale et l’esthétique. A l’EHESS elle mène un projet de recherche et d’enseignement consacré à l’« esthétique sociale » dans une perspective qui s’inspire des apports de la philosophie moderne (notamment Rousseau et les moralistes) ainsi que de Simmel, Elias, Goffman, Bourdieu, Gombrich. Ce projet porte sur les rapports entre esthétique et société, avec un intérêt particulier pour ces phénomènes sociaux où les dimensions de l’apparence, de la sensibilité et du goût jouent un rôle décisif. Un autre volet de ce projet porte sur la connaissance du monde social qui est délivrée par les arts (la littérature en premier lieu, mais aussi le pop art et le design).

 

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Barbara Carnevali is associate professor at the École des Hautes Études en Sciences Sociales in Paris, where she holds a a chair in “social aesthetics”. She studied philosophy at the Scuola Normale Superiore di Pisa, and has been a fellow of the Fulbright Foundation at the University of Chicago (2003-2004), of the Institute for Advanced Studies in Paris (2011-2012) and of the Italian Academy at Columbia University of New York (fall 2013 and 2018).

She works on issues at the intersection between social philosophy and aesthetics. Her publications include the books Romantisme et reconnaissance. Figures de la conscience chez Rousseau (Droz: Geneva, 2012) and Le apparenze sociali (Social Appearances, Bologna: Il Mulino 2012, new English version forthcoming by Columbia University Press). She has contributed to various international journals such as AnnalesCritiqueDiogenesWestEnd. Neue Zeitschrift für Sozialforschung, and she is member of the editorial board of the European Journal of Philosophy.

 

 

Domaines de recherche

Philosophie sociale

Esthétique

Philosophie morale. 

 

Principales publications

Ouvrages

Le apparenze sociali. Una filosofia del prestigio(Social Appearances. A Philosophy of Prestige, (Bologna: Il Mulino, 2012). English translation forthcoming, Social Appearences (New York: Columbia University Press, 2018).

Romantisme et reconnaissance. Figures de la conscience chez Rousseau(Romanticism and Recognition. Figures of Self in Rousseau) (Geneva: Droz, 2012). Revised and augmented translation of item 3 below.

Romanticismo e riconoscimento. Figure della coscienza in Rousseau(Bologna: Il Mulino, 2004).

Axel Honneth, La libertà negli altri (Freedom in Others) a selection of essays 1996-2016, with an introduction (pp. 7-30) by Barbara Carnevali (Bologna: Il Mulino, 2017).

Jean-Jacques Rousseau, Il contratto sociale (The Social Contract) translation, commentary (25 pp.) and afterword (18 pp.) by Barbara Carnevali (Milan: Mondadori, 2002).

La saggezza di Stoner (Stoner’s wisdom), Italian translation of the special issue of WestEnd. Neue Zeitschrift für Sozialforschung, 2, 2015, on the novel Stoner by John Williams, 1965. With an introduction (pp. 5-24) and an essay (pp. 31-58) by Barbara Carnevali (Roma: Fazi, 2016). Other essays by Axel Honneth, Eva Illouz, Julika Griem, Frieder Vogelmann.

Rousseau et l’Italie. Littérature, morale et politique (Rousseau and Italy) co-edited with Philippe Audegean and Magda Campanini, with an introduction by Philippe Audegean and Barbara Carnevali(Paris: Hermann, 2017).

Ancient Insights, Modern Problems (on the return of the Hellenistic philosophy today) co-edited with Gianni Paganini, special issue of Iris. European Journal of Philosophy and Public Debate, 1, 2, 2009, pp. 460-527. Introduction of the editors, pp. 461-467. Essays by Olivier Bloch (Epicureanism), Jean-Baptiste Gourinat (Stoicism), John Christian Laursen (Cynicism), Renato Lessa (Skepticism).

Translation of Saggezze antiche, problemi moderni, in Iride. Filosofia e discussione pubblica, 55, 2008, pp. 643-706.

 

Articles

“Grandeur et misère du social. L’itinéraire philosophique d’Axel Honneth” (On Axel Honneth’s philosophical itinerary),submitted to the Revue de Métaphysique et de Morale in December 2017, 30 pp.

“Social sensibility. Simmel, the senses, and the aesthetics of recognition”, in Simmel Studies, 22, 2, 2017, 25 pp., forthcoming.

“Aisthesis et estime sociale. Simmel et la dimension esthétique de la reconnaissance” (Simmel’s “aesthetic” theory of social esteem) in  Terrains/Théories, 2016, 25 pp. (special issue on social esteem, edited by Christian Lazzeri and Alice Le Goff): http://journals.openedition.org/teth/686.

“Stoner: Die Grammatik des Lebens”(Grammar of life: a philosophical reading of the novel Stoner by John Williams, 1965), WestEnd. Neue Zeitschrift für Sozialforschung, 2, 2015, pp. 83-96.

Italian translation “La grammatica della vita”, in La saggezza di Stoner (Roma: Fazi, 2016), pp. 31-58.

“L’esthétique sociale, entre philosophie et sciences sociales” (On the program of a social aesthetics) in Tracés. Revue de sciences humaines, 13, 2013, pp. 29-48: http://journals.openedition.org/traces/5685.

“Glory: la lutte pour la réputation dans le modèle hobbesien”(Hobbes’s model of recognition as a quest for power and distinction, and its legacy up to Pierre Bourdieu) in Communications, 93, 1/2013, pp. 49-67 (special issue on reputation, edited by Gloria Origgi).

“Aimer, aujourd’hui”(Love, inequality and status in the age of capitalism: Eva Illouz, Michel Houellebecq, etc.)”, in Critique, n.797, 2013, pp. 783-799.

“Gli uomini saranno dèi gli uni per gli altri” (On the Augustinian basis of René Girard’s anthropology), in Tropos, VI, 1/2013, pp. 65-79 (special issue onmimesis and recognition, edited by Emanuele Antonelli).

“Mimésis littéraire et connaissance morale: la tradition de l’éthopée”, in Annales. Histoire, Sciences Sociales, 64, 2/2010, pp. 291-322 (special issue onliterature’s knowledge, edited by Antoine Lilti). English translation: “Literary mimesis and moral knowledge. The tradition of ethopoeia”, in the selection of Annales’s articles CAIRN International, pp. 291-322: https://www.cairn-int.info/article-E_ANNA_652_0291--literary-mimesis-and-moral-knowledge.htm.

“Le désir d’une autre vie. Proust, Girard, l’envie” (A counter-reading of Girard’s reading of Proust), in Itinéraires. Littérature, textes, cultures, 1, 2010, pp. 41-69 (special issue on “possible lives”, edited by Marielle Macé and Christophe Pradeau).

“Le maniérisme snob” (snobbery as a lifestyle and a social-aesthetic question)in Critique, n. 752-753, 2010, pp. 90-103 (special issue on style, edited by Marielle Macé).

“Al mercato della reputazione” (on Alessandro Pizzorno’s theory of reputation), in Iride, 57, 2009, pp. 463-469.

“La saggezza degli antichi e quella dei moderni” (On wisdom, ancient and modern)introduction to Pierre Hadot, La figura del saggio nell’antichità greco-latina, translated from French by Barbara Carnevali, in MicroMega, 20, 4, 2009, pp. 151-174.

“L’osservatorio dei costumi. Sul rapporto tra letteratura e filosofia morale” (customs between literature and moral knowledge), in La società degli individui, 32, 2/2008, pp. 26-40.

“La faute à l’amour-propre” (Alienation and authenticity in Rousseau),in Annales de la Société Jean-Jacques Rousseau, 48, 2008, pp. 79-103.

“Il riconoscimento e i suoi modi. Idee per un trattato di filosofia morale” (On the different modes of recognition)in Quaderni di teoria sociale, 2008, pp. 175-195 (special issue on recognition edited by Franco Crespi, Massimo Rosati and Ambrogio Santambrogio).

“Sur Proust et la philosophie du prestige” (Proust as a philosopher of the social-aesthetic phenomenon of “prestige”)  in Fabula LHT (Littérature, histoire, théorie), no 1. février 2006, http://www.fabula.org/lht/1/Carnevali.html.

“La teoria mimetica alla prova di Proust” (On René Girard’s “mimetic” reading of Proust) in Nuova Corrente, 53, 2006, pp. 291-318.

“Aura e Ambiance: Léon Daudet tra Proust e Benjamin” (A history of the ideas of aura and ambience), in Rivista di estetica, 33, 3/2006, pp. 117-141.

“Potere e riconoscimento. Il modello Hobbesiano” (Hobbes on recognition as power) in Iride, 46, 2005, pp. 313-335.

“A occhi chiusi. L’autenticità romantica di Charles Larmore” (On Charles Larmore’s theory of authenticity) in Iride, 45, 2005, pp. 191-198.

“Il fascino discreto dell’aristocrazia in un episodio della Recherche” (Proust and the aristocracy), in Giornale di storia costituzionale, 7, 1/2004, pp. 243-255.

“Felicità privata e senso della cultura. Rousseau e la crisi del sapere moderno” (Rousseau and the modern crisis of culture) in Iride, 35, 2002, pp. 93-112.

“Una figura di riconoscimento nelle Confessions di Rousseau: il pranzo di Mme de Bezenval” (Close reading of an episode of Rousseau’s Confessions) in Studi settecenteschi, 20, 2000, pp. 119-160.

“Rousseau e Montaigne. L’autonomia dell’uomo e la natura” (Rousseau and Montaigne), in Studi settecenteschi, 19, 1999, pp. 109-143.

 

Chapitres d'ouvrages

“Gloria: sauver les apparences”(On Giorgio Agamben’s theory of glory and appearances)in Politique de l’exil. Giorgio Agamben et l’usage de la métaphysique, edited by Anoush Ganjipour (Paris: Lignes, 2018), 30 pp., forthcoming.

“Estetica sociale ed estetizzazione della società” (Social aesthetics and the aestheticization of society),co-written with Davide Sparti) in Nuove prospettive di critica sociale. Per un progetto di emancipazione, edited by Franco Crespi and Ambrogio Santambrogio, (Perugia: Morlacchi Editore, 2013), pp. 133-160.

“Être c’est être perçu. Ce que Proust enseigne à la philosophie sociale” (To be is to be perceived: Proust and social aesthetics and social ontology), in Le travail de la littérature. Usages du littéraire en philosophie, edited by Daniele Lorenzini and Ariane Revel(Rennes: Presses Universitaires de Rennes, 2012), pp. 39-51.

“Snobbery: a Passion for Nobility”, in Navigatio vitae, edited by Luigi Ballerini, Andrea Borsari, Massimo Ciavolella (New York: Agincourt Press, 2010), pp. 112-137.

“Le moi ineffaçable: exercices spirituels et philosophie moderne” (The spiritual exercise in Montaigne and Rousseau, and the differences between ancient and modern practices), in Pierre Hadot: l’enseignement des antiques, l’enseignement des modernes, edited by Arnold Davidson and Frédéric Worms (Paris: Éditions rue d’Ulm, 2010), pp. 47-61. Italian translation“L’io incancellabile”, in Pierre Hadot: L’insegnamento degli antichi, l’insegnamento dei moderni (Pisa: ETS, 2012), pp. 53-66.

“L’eterno viaggiatore: Jean-Jacques Rousseau” (Rousseau’s travels) in  I viaggi dei filosofi, edited by Maria Bettetini and Stefano Poggi, (Milan: Raffaello Cortina, 2019), pp. 103-124.

“L’observatoire des mœurs. Les coutumes et les caractères entre littérature et morale” (customs in literature and moral knowledge, original version of item 22) in Pensée morale et genres littéraires. De Montaigne à Genet, edited by Jean-Charles Darmon and Philippe Desan  (Paris: PUF, 2009), pp. 159-178.

“Società e riconoscimento” (Recognition and society in the Enlightenment) in Illuminismo. Un vademecum, edited by Gianni Paganini and Edoardo Tortarolo(Turin: Bollati Boringhieri, 2008), pp. 279-293.

“Proust philosophe du prestige” (Proust on prestige) in Proust et la philosophie aujourd’hui, edited by Mauro Carbone and Eleonora Sparvoli (Pisa: ETS, 2008), pp. 305-322.

 

Catalogues d'art 

“Bernard Buffet, ou le romantisme de la célébrité”(Buffet between pop art and romanticism) in Bernard Buffet, Catalogue de l’exposition au Musée d’Art Moderne de la Ville de Paris (Paris: Paris Musées, 2016), pp. 85-95.

“La collection/The collection”, inEntre  l’art  et  la  mode. Photographies   de   la   collection   Carla Sozzani,  edited by Fabrice Hergott (Paris: Association Azzedine Alaïa, 2016), pp. 25-30.

Introduction in Tutte le tavole dell’Encyclopédiedi Diderot e d’Alembert (On the illustrated boards for the Encyclopédie), (Milan: Mondadori, 2002), pp. XVII-XXV.

 

Interviews et reviews

With Emanuele Coccia, The Organized Freedom of Love: An Interview with Eva Illouz, in Diogenes, n. 61, 1/2016, pp. 84-88.

Review of Remo Bodei, Desiderare altre vite, in Iride, 1, 2015, pp. 179-184.

Review of Marco Menin, Il libro mai scritto. La morale sensitiva di Rousseau, in Iride, 2, 2015, pp. 466-467.

Review of Jacques Bouveresse, La connaissance de l’écrivain. Sur la littérature, la vérité, la vie, in Annales. Histoire, Sciences Sociales, 2, 2010, pp. 481-483.

Review of Maurizio Ferraris Documentalità, in Iride, 59, 2010, pp. 230-232.

Review of Charles Larmore, Dare ragioni. Il soggetto, l’etica, la politica, in Iride, 57, 2009, pp. 483-484.

Review of Pierre Hadot, La filosofia come modo di vivere, in Iride, 49, 2006, pp. 678-680.

Review of Paolo D’Angelo, Ars est celare artem, in Iride, 47, 2006, pp. 207-208.

Review of Pierre Bourdieu, Esquisse pour une auto-analyse, in Iride, 42, 2004, pp. 433-434.

 

Dans les médias

Débat radio autour du livre “Le apparenze sociali”, Fahrenheit, Radio Tre Rai, December 18, 2012.

Emission “Le roman comme outil pour l’historien”, La Fabrique de l’Histoire, France Culture, April 29, 2009

Membre du comité éditorial du blog litéraire Le Parole e le Cose. Letteratura e realtà:http://www.leparoleelecose.it/

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